Home » Cara hantar barang ke Canada dengan betul dan selamat

Cara hantar barang ke Canada dengan betul dan selamat

Nak hantar barang kepada kenalan di Canada? Ada order dari pembeli dari Canada? Ok apa servis dan cara hantar barang ke Canada?

Pertama sekali perlu tahu apa nilai minimum yang dikenakan cukai bagi penghantaran ke Canada. Nilai minimum ini dinamakan de minimis value. Sebagai contoh untuk penghantaran ke Malaysia nilai RM500 ialah nilai maksimum barang import yang tak dikenakan cukai. Oh ye nilai RM500 ni harga barang termasuk kos penghantaran.

Ada banyak senario untuk dikenakan cukai ke Canada. Boleh baca lebih lanjut disini.

Barang apa tak dikenakan cukai bila hantar ke Canada

Bukan barang apa tetapi berapa berat dan nilai barang itu. Sebagai contoh barang dengan berat atau dimensi kurang dari 2 kilogram dan nilai kurang dari RM100. Biasanya tidak dikenakan cukai.

Jika berat atau dimensi 10 kilgram dengan nilai barang RM100 biasanya akan dikenakan cukai. Cuma kekurangan apabila declare harga barang kurang ialah apabila berlaku kehilangan barang maka pihak kurier akan ganti harga rendah itu.

Nilai de minimis value ke Canada ialah C$20. Jika lebih daripada itu biasanya akan dikenakan cukai.

Cukai ini pihak kastam Canada yang tentukan.

Macam mana nak tahu jika dikenakan cukai

Pihak kastam Canada akan hubungi penerima untuk membuat bayaran. Penerima akan dapat email dan boleh bayar secara online.

servis hantar barang ke canada jika value barang tinggi akan dikenakan cukai

Jika penghantar hendak bayar bagi pihak penerima pun boleh juga. Cuma akan ada caj tambahan sebanyak RM80 yang dikenakan pihak kurier.

Sebagai contoh cukai C$22.05 dikenakan. Pertukaran kepada duit Malaysia ialah RM72.32. Maka jumlah yang perlu dibayar adalah RM72.32 + RM80 bersamaan RM152.32.

Berapa lama masa sampai ke Canada

Biasanya ia mengambil masa selama 3 hingga 7 hari bekerja. Ianya tidak termasuk hari cuti. Walau bagaimanapun ianya tertakluk kepada cuaca dengan pelepasan kastam. Sebagi contoh jika penerima ataupun penghantar lambat bayar cukai maka lagi lambat barang untuk diterima.

Pihak kastam hanya lepaskan barang itu setelah terima pembayaran.

Akhir kalam

Tidak kisah servis kurier mana yang digunakan untuk hantar barang ke Canada perkara ini yang selalu terjadi. Mengikut pengalaman BerkatPos ianya lebih mudah jika penerima untuk bayar cukai yang dikenakan jika ada.

Namun ada juga kes yang pembayar ingin bayar. Apa-apa pun kami di BerkatPos akan memaklumkan kepada penghantar jika terdapat sebarang masalah.

Bagi yang ingin menggunakan servis BerkatPos boleh hubungi kami.

Tinggalkan Pesanan
Leave a Reply

© 2024 BERKATPOS.COM. HAK CIPTA TERPELIHARA